Ogłoszenie
Uwaga: Portal jest przygotowywany do generalnego remontu. W związku z tym nie da się obecnie zakładać nowych kont. Prosimy o cierpliwość.
Wprowadzenie do Business Process Improvement
Powstanie BPI
Metoda Business Process Improvement (BPI) została opracowana w firmie Ernst & Joung i opisana przez H. J. Harringtona [1], Międzynarodowego Doradcę d/s Jakości piastującego m. in. funkcje prezydenta Międzynarodowej Akademii Jakości, honorowego doradcę Chińskiego Stowarzyszenia Sterowania Jakością, prezydenta i przewodniczącego Amerykańskiego Stowarzyszenia Sterowania Jakością, honorowego prezydenta Organizacji Sterowania Jakością Azji i Pacyfiku.
Podstawowe definicje
PROCES: Czynność lub grupa czynności, które rozpoczynają się od pobrania czegoś na wejściu, dodają do tego wartości (przetwarzają) a następnie dostarczają to coś (rezultat) wewnętrznemu lub zewnętrznemu klientowi. Proces zużywa zasoby organizacji aby zapewnić określone rezultaty.
PROCES PRODUKCJI: Każdy proces angażujący fizycznie hardware (przedmioty) i software (informacje, wiedzę), które podlegają przetwarzaniu z przeznaczeniem dla zewnętrznego klienta; proces produkcji dostarcza swój produkt do miejsca pakowania/załadunku. Przewóz produktów i ich dystrybucja nie należą do procesu produkcji.
Przykłady: wytwarzanie komputerów, przetwórstwo żywności dla potrzeb masowego konsumenta, rafinacja paliw płynnych, przerabianie żelaza na stal.
PROCES BIZNESOWY: Każdy proces tworzenia usług oraz każdy proces wspierający procesy produkcji. Proces biznesowy składa się z połączonych logicznie zadań, w których wykorzystuje się zasoby organizacji aby zapewnić określony rezultat wspierający cele organizacji. Przykłady: Sporządzanie zamówień, projektowanie zmian, wynagradzanie, projektowanie procesu produkcji.
FUNKCJA: Grupa realizująca określoną część procesów biznesowych. Typowe funkcje to marketing i sprzedaż, rachunkowość, projektowanie i rozwój, zakupy i zapewnienie jakości.
SYSTEM: Punkty kontrolne stosowane w procesie aby upewnić się (sprawdzić), czy przebiega on wydajnie i skutecznie.
Podstawowe przesłanki metody BPI
- W każdej organizacji codziennie realizuje się setki procesów biznesowych. Na ogół około 80% z nich to procesy powtarzalne, wykonywane regularnie w podobny sposób. Tego rodzaju procesami można i powinno się sterować (kontrolować) podobnie jak steruje się procesami produkcji.
- Dzisiaj sam proces produkcji, technika i technologia wytwarzania, nie decydują o powodzeniu w biznesie. Decyduje o nim zarządzanie, nakładające punkty kontrolne i techniki sterowania (sprzężenia zwrotnego) do wszystkich działań odbywających się w firmie i biorące pod uwagę organizację jako całość, jako kompleks powiązanych ze sobą procesów.
Ogólne określenie BPI
Business Process Improvement (BPI) można określić jako metodę ulepszania procesów wspierających produkcję i świadczenia usług, wykorzystującą dorobek praktyczny z zakresu diagnostyki procesów i kierowania zmianami organizacyjnymi oraz zestaw specjalnie zmodyfikowanych narzędzi Praktycznej Inżynierii Przemysłowej.
Jedną z charakterystycznych cech BPI jako metody ulepszania zarządzania jest jej koncentracja na procesie a nie na strukturze organizacyjnej. Różnicę tę można ukazać za pomocą następującego zestawienia:
Koncentracja na organizacji |
Koncentracja na procesie |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
Problem stanowią pracownicy Zatrudnieni Wykonywanie mojej pracy Rozumienie mojej pracy Ocenianie osób Zmienienie osób Zawsze mogę znaleźć lepszego pracownika Motywowanie ludzi Kontrolowanie pracowników Nie ufać nikomu Kto popełnił błąd? Korygowanie błędów Sterowanie dół-góra (struktury organizacyjnej) |
Proces stanowi problem Ludzie Sprawianie, aby rzeczy zostały wykonane Wiedza o tym, w jaki sposób moja praca daje wkład do całości procesu Mierzenie i ocenianie procesu Zmienianie procesu Zawsze mogę ulepszyć proces Usuwanie barier Rozwijanie ludzi Jesteśmy razem w tym wszystkim Kto pozwolił, aby pojawił się błąd? Redukowanie wariancji Sterowanie przez klienta |
Jakość procesu i ulepszanie procesu
Procesy biznesowe wymagają ulepszania, gdyż w typowej organizacji proces pracy przebiega „w poprzek” pionowej struktury organizacyjnej, co powoduje, że w wielu miejscach pojawiają się luki, nakładanie się czynności, nadmiar czynności kontrolnych itp., zjawiska pogarszające jakość procesów.
Jakość procesu biznesowego definiuje się na dwa sposoby. Po pierwsze - jako cele procesu ulepszania:
Trzy cele (ang. objectives) BPI:
- podnieść skuteczność procesów - aby produkowały pożądane rezultaty,
- podnieść wydajność procesów - aby oszczędniej zużywały zasoby,
- podnieść elastyczność procesów - aby lepiej adaptowały się do zmian wymagań klientów i biznesu.
Drugie określenie odpowiada na pytanie, czym charakteryzuje się dobrze zdefiniowany i dobrze zarządzany proces
Dobrze zdefiniowany i dobrze zarządzany proces to taki, który:
a) ma kogoś, kto jest odpowiedzialny za sprawny przebieg procesu, kto dba, aby proces był skuteczny, wydajny i elastyczny, aby produkował pożądane rezultaty; osoba taka nazywana jest właścicielem procesu (process owner),
b) ma dobrze zdefiniowane granice (zakres),
c) ma dobrze zdefiniowane wewnętrzne połączenia i odpowiedzialność,
d) ma udokumentowane zadania, procedury i wymagania szkoleniowe,
e) ma instrumenty pomiaru i kontroli (punkty kontrolne) umieszczone w miejscach bliskich wykonywanym działaniom,
f) ma instrumenty pomiaru zorientowane na wymagania klienta oraz wartości docelowe (określone wyniki, jakie należy uzyskać, targets),
g) ma znany czas cyklu,
h) ma sformalizowane procedury zmian,
i) ma w sobie wiedzę o tym, jak dobry może być (benchmarks).
Cel BPI
Głównym celem realizacji BPI w przedsiębiorstwie jest zapewnienie, aby w organizacji zachodziły procesy biznesowe które:
- eliminują błędy,
- redukują opóźnienia,
- maksymalizują wykorzystanie aktywów,
- promują rozumienie biznesu,
- są łatwe do prowadzenia,
- są przyjazne dla klienta,
- adaptują się do zmiennych wymagań klienta,
- wyposażają organizację w przewagę konkurencyjną,
- redukują nadmiar pracy
-------------------------
[1] Harrington H. J., Business Process Improvement. The Breakthrough Strategy for Toatal Quality, Productivity and Competitiveness, MaGraww-Hill, Inc. 1991
- Zaloguj się, by odpowiadać
Nowi użytkownicy
- lechaty
- Tomson22
- julka22019
- johnykrak
- alicja-jawor
- kanoniuk
- moriKone
- niedzwiedz201
- maft
- bartlomiej.chod...