Ogłoszenie
Uwaga: Portal jest przygotowywany do generalnego remontu. W związku z tym nie da się obecnie zakładać nowych kont. Prosimy o cierpliwość.
Rachunkowość zarządcza - analiza kosztów produktów
Zarządzanie redukcją kosztów w sposób, który koncentruje działania na priorytetach i zarazem nie naraża firmy na niebezpieczeństwa utraty potrzebnych zasobów, wymaga podejścia analitycznego. Jednym z przykładów takiego podejścia jest analiza kosztów produktów.
Nazwa techniki:
Wykres analizy kosztów produktów
Opis postępowania
A. Przygotowanie danych
- Zebrać dane o kosztach zmiennych produkcji oraz o marży brutto wszystkich produktów albo grup produktów. Uporządkować te dane w jednolitym układzie, np. takim, jak w kalkulacji kosztów.
- Zebrać dane o wielkości sprzedaży dla tych produktów lub grup produktów.
- Dane zebrane w punkcie 1 przeliczyć na procenty, biorąc cenę produktu za 100%.
B. Sporządzenie wykresu
- Na osi pionowej narysować skalę od 0% do 100%.
- Na poziomej linii oznaczyć odcinki o długości proporcjonalnej do wielkości sprzedaży, według jednej skali dobranej w taki sposób, aby wykres mieścił się na jednym arkuszu papieru.
- Narysować słupki, których podstawą są powyższe odcinki, a ich wysokość wynosi 100%.
- Na słupki nanieść dane o procentowym udziale poszczególnych pozycji kosztów oraz marży brutto w cenie produktu (dane uzyskane w punkcie 3 tej instrukcji). Aby rysunek był czytelny, fragmenty słupków oznaczające daną pozycję kosztów pokolorować jednym kolorem, fragmenty oznaczające inną pozycję - innym kolorem itd. albo zacieniować co drugą pozycję jak na rysunku poniżej.
C. Wnioskowanie
- Fragmenty słupków o największym polu powierzchni oznaczają największą masę kosztów. Należy wziąć je pod uwagę przy określaniu priorytetów programu redukcji kosztów.
Ilustracja
Wykres analizy kosztów produktów. Liczby w polach słupka oznaczają procentowy udział poszczególnych pozycji kosztów oraz marży brutto w cenie danego produktu.
UWAGI
- Dla zachowania czytelności rysunku pominięto oznaczenia skali pionowej, od 0% do 100%.
- Idea wiodąca dla tej techniki: redukcja o 10% kosztów materiałów bezpośrednich produktu D przyniesie wielokrotnie większy efekt ekonomiczny, niż redukcja o 10% kosztów materiałów pomocniczych produktu A. Jednakże nie należy wyciągać wniosków zbyt pochopnie, lecz dodatkowo wziąć pod uwagę koszt programu redukcji kosztów materiałowych w obu wypadkach oraz dające się przewidzieć następstwa takiego przedsięwzięcia.
Zastosowania:
Rachunek opłacalności
Zastosowania:
Ocena opłacalności - Zaloguj się, by odpowiadać
Popularne strony
Dzisiejsze:
Nowi użytkownicy
- lechaty
- Tomson22
- julka22019
- johnykrak
- alicja-jawor
- kanoniuk
- moriKone
- niedzwiedz201
- maft
- bartlomiej.chod...
Kto przegląda
W tej chwili stronę przegląda 0 użytkowników i 0 gości.